09/08/2009: Berenroute

62,4 km | 2:13:13 | 28,1 km/h | 158 hfr

BerenrouteHet is onnoemelijk lang geleden dat ik nog eens op een zondagmorgen wat kilometers afgemalen heb, dus spring ik op de fiets en zet koers naar Ardooie Veld om aan te pikken op de Berenroute, een traject in en om Meulebeke. De route op zich valt zeker mee en verloopt hoofdzakelijk over biljartvlakke, rustige wegen. De bepijling is zeker adequaat te noemen, al zijn een aantal bordjes wel fameus verkleurd door de zon, zodat je behoorlijk goed moet uitkijken om je niet van richting te vergissen. Op één plaats (ter hoogte van de Muizelaarstraat) ontbreekt een bordje op een T-splitsing. Ik probeerde eerst rechtsaf de route terug te vinden, maar toen op het volgende kruispunt geen bordje te bespeuren viel, keerde ik terug en koos de linkse uitgang van de T. Enkele tientallen meter verder dook een nieuwe wegwijzer op, zodat ik het traject probleemloos kon voortzetten.


In het eerste deel van de rit (hoofdzakelijk in noordoostelijke richting) zat de wind meestal op kop, maar vanaf het keerpunt in Markegem blies de wind vol in de rug, zodat ik regelmatig aan 38 km/h over het asfalt raasde. Net toen het ernaar uit begon te zien dat deze route een behoorlijke score zou behalen (aangename wegen, goede bepijling),  werd ik naar een onverharde strook geloodst. Eerst 100m over steentjes en vervolgens enkele honderden meter doorheen mul zand. Mijn fijne racebanden zakten in een mum van tijd diep weg, zodat ik gedwongen werd een wandelingetje te maken. Wat meteen volstaat om deze route te catalogeren als “Niet Geschikt voor Racefietsen!”. :)

Na het voltooien van de tocht pikte ik in de Haaipanderstraat in Izegem aan bij een pelotonnetje van de Mandelfietsers. Naar alle waarschijnlijkheid de C-groep, want echt hard reden ze niet en ik herkende ook geen oude bekenden (Jan Desal, Castello, …). En er was nog meer schoon volk op de baan, want  ik kruiste zowaar een joggende Dennis Tanghe, ex-tafeltennispoegmaat en ex-Bond Moyson collega.

8)

route op Google Maps | route op Google Earth | GPX

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

